Späť

AKO RIEŠIŤ BIZNIS POČAS KORONAKRÍZY.

Charles Darwin: „Neprežije najsilnejší či najinteligentnejší druh, ale druh, ktorý sa najlepšie prispôsobí prostrediu.“

AKO RIEŠIŤ BIZNIS POČAS KORONAKRÍZY.

Koronavírus kompletne ovplyvňuje všetko okolo nás. Život okolo nás sa kompletne mení a ovplyvňuje nielen život každého z nás ale aj každý biznis. Niektoré spoločnosti úplne padajú na kolená, iné zase s vypätím síl sa snažia uspokojiť svojich zákazníkov. Zabudnite na svet, ktorý tu bol. Zabudnite na to, že sa to o chvíľu skončí a svet sa vráti do pôvodného stavu. Nastáva zmena paradigmy - nová realita. Zmierte sa s novou realitou a tej musíte prispôsobiť aj svoj biznis.

Kým počas finančnej krízy v roku 2008 spoločnosti museli riešiť hlavne ekonomické dôsledky, dnes je to úplne iné. Dnes je tu úplne nová realita. Koronavírus ovplyvňuje zdravie a prežitie ľudí a to má vplyv na veľké zmeny v správaní ľudí, zákonoch a financiách. To čo bolo ešte pred pár týždňami pre nás veľmi dôležité, už vôbec neriešime a to čo sme brali ako samozrejmosť, to je teraz pre nás najdôležitejšie a bojíme sa, že o to prídeme.

Ako to vyriešiť?

Najskôr sa musíte zmieriť s tým, že to, ako sme žili doteraz, je už minulosť. Je tu nová realita a nové správanie ľudí-zákazníkov. Nepostihlo to iba časť územia, ale je to celosvetové. Táto realita tak skoro neskončí a keď aj skončí, nevráti sa do pôvodného stavu. Správanie zákazníkov, ich hodnoty a finančné možností budú iné. Ak sa pozriete na maslowovu pyramídu, tak naše potreby, ktoré budeme riešiť sa presunú na nižšie úrovne.

Biznisporadenstvo maslowova piramyda

Prehodnoťte váš produkt alebo službu, ktorú ponúkate.

Keďže správanie zákazníkov sa zmení, zamyslite sa nad tým, či váš existujúci produkt budú zákazníci ešte potrebovať, či bude po ňom dopyt. Niekde bude možno stačiť iba mierna úprava alebo doplnenie, ale niektoré produkty možno budete musieť úplne zrušiť a začať ponúkať iné produkty alebo služby, ktoré si bude nová situácia vyžadovať. Tak ako môžete mať strach, že stratíte to, čo ste doteraz pracne a dlho budovali, tak je tu naopak príležitosť vytvoriť niečo nové - nový biznis.

Zamyslite sa nad spôsobom predaja alebo distribúcie.

Zmena situácie a rôzne nariadenia menia spôsoby obsluhy a vybavovania zákazníkov. Zmena distribučných kanálov alebo spôsob vybavovania zákazníka na základe novej reality je veľká príležitosť, ako uspieť. Hľadajte nové riešenia v rámci nových možností. Buďte kreatívni. Posledné roky bolo ťažko niečo nové vymyslieť, pretože svet a biznis sa menil veľmi pomaly a bol nastavený určitým smerom. Dnes sa smer zmenil a zmeny sú veľmi rýchle a turbulentné a nevieme úplne povedať, ako bude svet vyzerať potom.

Reklamu prispôsobte novým potrebám ľudí a novej nálade v spoločnosti.

Nová realita zmenila aj náladu v spoločnosti a hodnoty a potreby ľudí. Treba tomu prispôsobiť aj reklamu. Zastavte a zmeňte formu reklamy. Ak nie je vhodná v tejto situácii, prehodnoťte ju. Prehodnoťte aj jej množstvo a jednotlivé kanály a média, cez ktoré ju distribuujete. Poskytujte zákazníkom informácie o vašich produktoch a službách, ktoré sú pre nich v tejto dobe dôležité. Situácia sa často mení a vyvíja, takže máte veľký priestor informovať zákazníkov o nových skutočnostiach. Informujte ich spôsobom vhodným pre novú realitu.

Zreálnite ceny.

Zmenou hodnotového rebríčka ľudí sa bude meniť aj pohľad na produkty a ceny. Niektoré základné produkty, ktoré doteraz boli lacné a brali sme ich ako samozrejmosť, budú rásť, pretože bude po nich veľký dopyt a bude ich nedostatok. Naopak luxusné a drahé produkty nebudú tak potrebné a ich cena môže klesať. Pomer ceny a kvality alebo lepšie povedané pomer ceny a potreby daného produktu pre zákazníkov bude dôležitý.

Zvýšte produktivitu.

Je jedno či ste sa dostali do problémov, alebo váš biznis vplyvom novej situácie prudko rastie. Potrebujete byť čo najefektívnejší. V minulosti ste možno mnohé veci a činnosti prehliadali, netrápili vás, teraz ich však musíte urýchlene zmeniť. Zbavte sa vecí, ktoré vás zaťažujú či už finančne alebo časovo. Zbavte sa vecí, ktoré do budúcna nebudete potrebovať. Orientujte sa iba na dôležité veci, ktoré vám momentálne prinášajú alebo v budúcnosti budú prinášať zisk.

Sledujte a naplánujte si veci dopredu, nečakajte riešenia len od štátu.

Štát zavedie niektoré opatrenia, ktoré pomôžu spoločnostiam a živnostníkom a taktiež zavádza nové opatrenia, ktoré menia podmienky, takže situácia sa neustále mení. Plánovať si biznis v takejto situácii je ťažké. Doba je však veľmi turbulentná a preto je potrebné byť flexibilný a pripravený na čokoľvek. Treba si však plánovať alebo aspoň predstavovať rôzne scenáre, ako by sa situácia mohla zmeniť a čo by ste vtedy urobili. Pripravte sa na najhoršie a dúfajte v lepšie. Skúste si prípadne urobiť najhoršie finančné forecasty, plány, ktoré by mohli nastať a ako by ste ich riešili. 

Nájdite možnosti, ako si udržať zamestnancov, ak ich budete v budúcnosti potrebovať.

Ak vás existujúca situácia zastavila len na čas a po uvoľnení situácie bude o vaše produkty a služby záujem, hľadajte možnosti, ako za ten čas prefinancovať zamestnancov, ktorých budete potrebovať. Niektoré možnosti ponúka štát a jeho opatrenia, ale sú tu taktiež spoločnosti, ktoré práve v tomto období potrebujú nových zamestnancov na výpomoc.

Využite existujúce partnerstvá a hľadajte nové.

V prípade, že Váš existujúci dodávateľ, odberateľ, spolupracujúca spoločnosť má zvýšený dopyt o jej produkty, skúste im poskytnúť aj iné (nové) služby v rámci vašich možností. Vytvorte nový biznis. Alebo skúste ponúknuť spoluprácu úplne inej spoločnosti, ktorá by vedela využiť vaše existujúce produkty alebo služby, ale doteraz ste nad takouto spoluprácou neuvažovali.

 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info